Spira

Provocerande show i skolmiljö

En skolprästs uppgift är att förmedla kännedom om det egna livet och om andra människor och inte främst att ge kunskap i betydelsen fakta, menar Lars-Erik Rännar.

– Människor som har en bra bild av sig själva kan också öppna sig för det andliga.

Utanför uppehållsrummet på Grubbeskolan samlas ett stort gäng killar från åttan och nian.

Skolans högtalare annonserar att tjejerna ska samlas i matsalen där Lars-Eriks kollega Maria Wester finns. När Lars-Erik Rännar inte arbetar halvtid som skolpräst i Svenska kyrkan deltar han i ett jämställdhetsprojekt inom Umeå kommun tillsammans med läraren Maria Wester. Just idag jobbar han med jämställdhet.

Nu har alla killar satt sig, och även om ingen egentligen tror att Jackie Arklöv har så stora chanser att bli statsminister, sägs det inte rakt ut. Trots att Lars-Erik, eller Larsa som han kallas av de flesta, gör ihärdiga försök att dra in killarna i samtalet genom att vända sig till enskilda är det svårt att få några svar. Det blir istället en one-man-show.

– En del kanske tycker det är tufft att tycka att allting är dåligt, som till exempel skolan, men det som händer i längden är att ens inre förstörs, säger Larsa.

Som skolpräst ser han sig själv som en mur-rivare, där den ena delen handlar om att riva människors egna hinder för att nå sitt inre och den andra om att riva murar till kyrkan. Att ge ungdomar tillgång till kyrkan, vilket de inte har idag.

– Jag tror att detta är framtidens sätt att bedriva ungdomsarbete i Svenska kyrkan. Inte genom att locka till kyrkan, utan genom att gå ut som professionella människokännare och arbeta för det goda. Till exempel att visa på ett gott beteende mellan människor och det är väl Jesu budskap i ett nötskal!

Fucking Åmål

Han laddar en film i videon och visar en scen ur Fucking Åmål.

– Vad var det som hände i filmen? frågar han killgänget i uppehållsrummet

Filmscenen har visat en konflikt mellan en av filmens huvudpersoner och hennes pojkvän. Killen vågade inte ställa sig på tjejens sida i ett bråk om huruvida tjejers intressen kan begränsas till smink och utseende.

– Hon gjorde slut, säger någon.

– Ja, men varför? undrar Larsa.

– Killen var feg, säger en annan.

Larsa menar att unga killar idag har ont om goda förebilder och vill att gänget på Grubbe ska berätta om sina.

– Cykel-Ingemar, säger någon och fnissar.

– Det är en bra förebild, kontrar Larsa. Jag har växt upp med Ingemar som drar runt med sin cykel på stan. Han är inte riktigt som andra, men han är bra!

En lärare som sitter längst bak på ett bord berättar att Nelson Mandela är hans förebild eftersom han inte gav upp kampen trots alla år i fängelse.

– Det är viktigt att att inte ge igen utan att våga löna ont med gott och att stå för det man tror på, säger Larsa och knyter an till filmscenen igen där killen inte vågade säga emot sin kompis fördomar gentemot tjejer.

Innan rasten har diskussionen kommit att handla om hur lärare behandlar elever just på Grubbeskolan. Några av killarna tycker att det inte finns något utrymme för kritik från elevernas sida och är arga för det.

– Det blir sänkt omdöme om man kritiserar, säger en kille som sitter uppflugen på ett högt bord och är särskilt irriterad.

Misstro på Grubbe

Det samtalet fortsätter när eleverna tar paus och lämnar rummet. Fast nu är det lärarna som vill prata.

– Det här är min vardag, säger Ted Stockhaus som är lärare. Det finns ett väldigt misstroende mellan vuxna och elever på Grubbeskolan.

Larsa håller med, utifrån det han har sett under förmiddagen.

– Det här måste ni jobba med, det är viktigt, säger han.

– Det behövs mer än något annat just nu! Detta har diskuterats i det oändliga, men vi vet fortfarande inte vad vi ska göra för att få ordning på problemen. Dessutom är många lärare så nedtyngda av den allt ökade arbetsbelastningen att de inte orkar ta tag i problemet, säger Ted.

Han ser Larsas och Marias arbete som ett bra sätt att börja jobba med frågor kring konflikter och otrygghet på skolan. Deras förmiddag är avslutning på en vecka som skolan haft för att jobba med skolmiljön.

Både i jämställdhetsprojektet och i rollen som skolpräst är det viktigt att arbeta på skolans villkor, menar Larsa. Han ser tydligt efterfrågan av den kompetens som kyrkan kan erbjuda.

– Det här är ett otroligt framgångsrikt arbetssätt och vi skulle kunna vara fem präster!

Själv har han arbetat som skolpräst i tio år och har hela Umeå kontrakt som arbetsfält, vilket omfattar församlingarna i Umeå, Vännäs, Vindeln, Sävar, Holmsund, Nysätra, Bygdeå och Robertsfors.

Arbetet innebär undervisning och temadagar, där det ofta handlar om ämnen som samlevnad, etik/moral och döden. Men det händer också att han får rycka ut vid behov för att hjälpa lärare och elever i kris.

På Grubbeskolan är det snart lunch och i korridoren står några av de elever som var med inne i uppehållsrummet under Larsas pass.

– Han sa vettiga saker, tycker jag. Fast det är klart, egentligen vet man ju allting redan, men det vågar man ju inte säga, för då kan man åka på stryk, säger en av dem.

– Fast skolan är faktiskt trist, säger hans kompis, innan hela gänget går iväg för att äta lunch.

– Vi har till exempel bara en halvtimmes lunch, så ibland hinner vi knappt äta!

Senast uppdaterad: 23 februari 2010

Dela

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!