Spira

Meditation för nybörjare

Fem-tio minuter dagligen på en köks- eller kontorsstol. Krångligare behöver det inte vara att börja meditera. Effekterna blir mental vila och större medkänsla med andra.

Kategorier: Andlig friskvård 

»Easy, easy, but difficult.« Uttrycket användes flitigt av vår guide under en vandring i Nepal. Det enkla är det svåra. När det gäller meditation känns det precis så. Att sitta rakt upp och ner, utan att tänka på något särskilt. Hur knepigt kan det vara? Och ändå kan tjugo minuter kännas som en nästan oändlig tid att sitta sysslolös.

Men meditation är inget hokuspokus, utan till stor del övning. Fem minuter per dag är en god början, tycker Mattias Sahlén, prästen som införde meditationen i Umeå stads kyrka för tio år sedan.

- För vissa blir det direkt förälskelse när de provar meditation. För andra är det jobbigt, de känner av sin stress och oro. Övningen är att sitta kvar ändå.

På så vis är meditation friskvård. Det går inte att meditera en gång för alla, utan regelbundenhet är viktig. Börjar man med fem minuter per dag går det så småningom att utöka tiden.

- Meditation ger inte omedelbara effekter. Det sämsta som kan hända är att man får en lugn stilla stund och det är väl gott nog, säger Mattias Sahlén.

Kan alla meditera?

- Meditation passar väldigt många. Men människor har olika svårt att vara stilla till kropp och själ. Kanske de som har svårast egentligen behöver övningen mest, svarar Mattias Sahlén.

Vad är svårast för en nybörjare?

- Det är lätt att börja anklaga sig själv för att inte ens kunna koncentrera sig på andningen. Utmaningen är att övervinna den känslan av värdering och sitta kvar vad som än händer.

Är det någon vits att meditera i grupp?

- Även om det låter lite flummigt blir det en påtaglig kvalitet på stillheten. Min stillhet hjälper din. Din hjälper min. Att någon annan håller reda på tiden är skönt. Det kan också vara ett bra sätt att få hjälp att hitta rätt sittställning.

Vad är specifikt för kristen djupmeditation?

- Det utmärkande är att vi sitter inför Gud som är kärleken, inte inför intet eller tomheten. Det är ett medvetet val att välja kärleken i sitt liv.

Illustration: Anna Ågrahn

...............................................

Kristen djupmeditation

Vill du meditera med andra?

Måndag kl 19.00-20.15

Umeå stads kyrka (instruktion kl 18.30)

Tisdag kl 9.30 (jämn vecka)

Ålidhemskyrkan

Onsdag kl 19-20.15

Mariakyrkan (tom 15/11)

Torsdag kl 9.00

Backens kyrka

Torsdag kl 12.15

Sjukhuskyrkan

Torsdag kl 13.00

Studentkapellet för studenter

Torsdag kl 14.30

Studentkapellet för personal

...............................................

Meditation på jobbet

Du behöver:

5-10 minuter dagligen. Gärna en bestämd tid

En stol (eller meditationspall)

Plats: kontoret eller köket

Syfte: öva stillhet och närvaro

Uppgift:

• Stäng dörren och stäng av telefonen.

• Sätt dig på en stol med rak rygg och upprätt hållning. Fötterna i golvet. Huvudet balanserar längst upp på nackpelaren.

• Bestäm hur många minuter du ska sitta. Fem eller tio är lämpligt för en nybörjare.

• Låt blicken vila snett framför dig i golvet eller väggen.

• Bli medveten om hur din kropp känns.

• Stilla dig genom att be en bön. Till exempel Gud, öppna mig för din kärlek och frid.

• Koncentrera dig på andningen, inget annat. Om det underlättar kan man räkna varje utandning från ett till tio. Börja sedan om från ett igen.

• Om du tappar koncentrationen och plötsligt är på andetag 42 så börja bara om!

• När tiden gått, stig upp, buga och tacka för tystnaden och stillhet.

...............................................

Regelbunden meditaion ger:

* Större empatisk förmåga.

* Ökad självkännedom.

* Ökad medvetenhet om sin kropp.

* Ökad kroppslig avspänning.

* Mental vila, djupare än vid en tupplur.

* Bättre självkännedom.

* Ett liv i Guds närhet.

Senast uppdaterad: 9 november 2010

Dela

Fem-tio minuter dagligen på en köks- eller kontorsstol.Krångligare behöver det inte vara att börja meditera.

Bild:  

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!