Spira

Bild: Anna Ågrahn

Konsten att diska när man diskar

»I matkön blir jag reflexmässigt otålig, tills jag kommer ihåg att jag inte har bråttom. Istället står jag stilla och försöker känna fötterna mot golvet. Lugnet sänker sig.«
Spiras reporter Helena Andersson testar mindfulness, som handlar om att lära sig vara närvarande i nuet.

Kategorier:   Andlig friskvård 

»Se på vad du gör« brukade min mamma säga till mig när jag som liten hällde upp mjölk samtidigt som jag läste en tidning. Fortfarande gör jag sällan en sak i taget. Jag diskar och lyssnar på radio, tittar på tv och bläddrar i en tidning - på en och samma gång. På jobbet läser jag mejl eller ringer samtal mitt i en artikel jag skriver och tappar tråden totalt.

- Det är lätt att tanken dras iväg i vardagen. Målet med mindfulness är att vara medvetet närvarande i nuet. Då kommer man till ro och stressen släpper, säger Viktoria Aspenberg, diakon och kurator. Hon har skrivit en uppsats på Umeå universitet om mindfulness och utövar det själv.

- Jag tror att alla mår bra av ett förhållningssätt till livet som mindfulness, men det fungerar särskilt bra mot stresstillstånd.

Testar i fyra veckor
Mindfulness som metod består av två delar - meditationsövningar och vardagsövningar. Båda handlar om att rikta uppmärksamheten på det man gör och sedan behålla den där. Det är det som är själva svårigheten, läser jag i en bok om mindfulness, vars program jag tänker följa under fyra veckor.

Första meditationsövningen är kroppsskanning, en avslappningsövning, som handlar om att känna efter hur musklerna i kroppen känns. Efter jobbet slår jag mig ner på sängkanten och sätter igång.

»Gå med din uppmärksamhet från andningen i buken ner längs vänster ben till vänster stortå. Se om du kan känna något där!«, uppmanar rösten på cd-skivan från boken.

Övningen är bara tio minuter lång, men efteråt märker jag att jag både rör mig och pratar påtagligt långsammare.

Lägg ribban lagom högt
Vardagsövningarna visar sig vara svårare. Jag väljer en aktivitet på morgonen då jag ska vara helt närvarande. Men när jag inte leds av en röst på skiva lyckas jag bara hålla uppmärksamheten ett par sekunder i taget. Vad ska jag göra?

- Kom ihåg att det är en övning. Man ska inte känna sig misslyckad. Se det som en möjlighet och inte ett krav, för då blir det en stress i sig. Lägg ribban lagom högt, säger Viktoria Aspenberg när jag något senare pratar med henne i telefon.

En av de största svårigheterna med mindfulness sägs vara just att inte döma och bedöma det man upplever, inte heller sina egna prestationer. En annan svårighet tycker Viktoria Aspenberg ligger i själva tidsandan, att man dras med i det snabba tempot i samhället och inte tar sig tid att stanna upp.

- Mindfulness är väldigt lätt, men samtidigt väldigt svårt. Svårigheten är att göra det till en del av sig själv, få in det i vardagen, så det blir ett förhållningssätt.

Veckorna går och jag skapar min egen rutin. Meditation tränar jag en gång om dagen, på vardagarna. Flera gånger varje dag försöker jag tänka på att vara närvarande i det jag gör, till exempel när jag går till jobbet. Känner jag efter hur varje steg känns visar det sig vara omöjligt att gå fort. När jobbet blir stressigt gör jag en kort kroppsskanning för att varva ner.

- Jag minns att när jag började med mind-fulness bodde jag på Sofiehem och gick till jobbet på sjukhuset varje dag. Jag upptäckte fåglarna och snön som knarrade under fötterna. Att vara närvarande ger en rikedom åt livet, genom att man upptäcker vad som redan finns runtomkring, berättar Viktoria Aspenberg.

"Bara den som vandrar nära marken..."
Mindfulness är inspirerad av buddhistisk meditation och livsfilosofi, men många fler religioner har tankar som påminner om medveten närvaro. Viktoria Aspenberg tycker att metoden passar väl överens med den kristna traditionen och vad det handlar om att vara människa.

- Jag tänker ibland på en barnsång jag hört: Bara den som vandrar nära marken kan se dina under, Gud. Det här handlar om samma sak, att uppleva skapelsen som den är, säger hon.

Själv tänker jag på rådet jag fick av min mamma när jag var liten. Att se på det man gör påminner faktiskt om vad mindfulness handlar om.

Fast min testperiod är över mediterar jag fortfarande när jag kommer hem från jobbet. Om jag kommer att fortsätta vet jag inte, inte heller om övningarna ger några bestående förändringar. Men vad jag har fått med mig är ett verktyg i vardagen för att stressa ner och uppleva nuet.

Senast uppdaterad: 30 mars 2010

Dela

Helena Andersson

Bild: Anna Ågrahn

Illustration: Anna Ågrahn

Bild: Anna Ågrahn

Tips!

Mindfulness som metod består av två delar - meditationsövningar och vardagsövningar. Här följer några tips.

När tankarna vandrar iväg, för då tillbaka uppmärksamheten, så många gånger det behövs, utan att kritisera dig själv. Lägg märke till eventuella effekter.

Meditationsövningar

  • Kroppsskanning
    Gå genom kroppen, kroppsdel för kroppsdel. Notera hur musklerna känns - om de är spända, gör ont eller om det inte känns något alls.
  • Andningsankaret
    Känn efter var andningen känns mest - i näsan, bröstet eller magen. Följ varje andetag från dess början till dess slut.

Vardagsövningar

  • Äta
    Lägg märke till doft, smak och temperatur på det du dricker och äter. Ge varje sinne minst fem sekunders uppmärksamhet.
  • Stå i kö
    Rikta uppmärksamheten på dina fotsulor och sedan på hela kroppen. Följ andetagen in och ut. 
  • E-post
    Ha e-posten avstängd när du arbetar med annat. Lägg märke till impulsen att öppna e-posten. Välj om du ska följa den eller fortsätta med det du håller på med.
  • Diska, städa, tvätta
    Rikta uppmärksamheten på kroppsrörelserna och gör dem långsammare än du brukar.
  • TV-reklam
    Stäng av ljudet under tv-reklamen eller vid nyhetsinslag du inte är intresserad av. Följ andetagen in och ut.
  • Ögonblicken
    Lägg märke till något som känns bra - värmen i sängen, solstrålen genom fönstret, något som smakar eller luktar gott. Notera hur det känns i kroppen.

Källa: Förkortade övningar ur boken Mindfulness i vardagen av Ola Schenström

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!