Spira

Konsten att vårda ett tempel

– Det är bättre att göra lite, än att inte göra mycket.
Johan Andreasson är personlig tränare och förespråkar små förändringar av kost och träning. De gör störst skillnad.

Kategorier: Andlig friskvård 

Bättre immunförsvar och koncentrationsförmåga. Mindre stress och bättre humör. Argumenten för att motionera och ta hand om sin kropp är många och goda. Kristen tro ger ytterligare ett argument, tycker Johan Andreasson, Vännäsby. I Bibeln står att människan är skapad till Guds avbild och att »kroppen är ett tempel för den helige ande«.

- Det borde innebära en respekt att vårda det vi är skapade till, säger Johan.

 

Hårfin gräns mot fåfänga

I sitt jobb som personlig tränare på Iksu Spa hjälper han dagligen människor med deras träning. Särskilt brinner han för funktionell träning, alltså träning där rörelsemönstren är viktigare än isolerade rörelser. Hjälpmedlen kan vara vikter i gjutjärn, så kallade kettlebells, och band från väggen, men den egna kroppen räcker långt.

Poängen är att var och en tränar efter sina fysiska, mentala och praktiska förutsättningar och gör sitt bästa utifrån dem.

- Alla kan inte köra bänkpress, men alla kan förbättra sina rörelsemönster, säger Johan. Det finns inget läge där det inte går att få en förbättring, inte så länge cellerna förnyas.

Han blir glad när människor hittar träning som gör att de mår bra. Samtidigt noterar han att gränsen mot fåfänga där kroppsbygge blir en fix idé kan vara hårfin.

För Johans egen del hänger den fysiska, mentala och andliga hälsan nära samman. Träningen är en förutsättning för att han ska må bra och orka på livets alla områden.

- Om jag är i dålig form är det svårare att engagera mig i andra.

Samtalen som personlig tränare handlar inte bara om träningsupplägg och teknik, utan även om värderingar, självkänsla och balansen i livet.

Johan tycker att andlig hälsa kan innebära öppenhet för att se Guds närvaro i vardagen och inte bortförklara händelser eller ta dem för givet.

 

"Helt enkelt bara att öka!"

Några speciellt gudsnära ögonblick brukar han inte ha i samband med träning. Däremot inträffar emellanåt spännande fysiska upplevelser.

- När jag känner att jag är »i zonen«, att kroppen presterar maximalt och inget kan stoppa mig. Det är så nära en andlig upplevelse man kan komma, skrattar Johan och fortsätter: Frågan är vad vi lägger i begreppet andlig - jag kan känna enorm glädje över att jag lever, gemenskap med människor runt omkring och kärlek till en broder.

Både för den som vill komma igång med sin träning och den som vill träna mer rekommenderar Johan att göra en inventering. Svara på frågan: »Vad gör du idag - cyklar till jobbet, tar hissen, springer etc?«

- Sen är det helt enkelt bara att öka det! säger Johan glatt och räknar upp tre parametrar för att öka träningen och förbättra kondition och styrka: Hur ofta? Hur länge? Hur hårt?

Den som inte kan träna oftare kanske kan träna längre eller hårdare vid varje tillfälle.

- Bolla med de tre parametrarna tills du hittat rätt för just dig.

Tre månader är en lämplig period att behålla ett träningsupplägg. Sedan rekommenderar Johan en »kvartalsrapport« och nya mål.

 

Små förändringar gör störst skillnad

Den största fallgropen med träning är att försöka förändra för mycket för snabbt. Lägg inte som mål att träna fyra pass i veckan som nybörjare, börja med ett.

- Det är bättre att göra lite, än att inte göra mycket, konstaterar Johan.

Det gäller även maten. Stora förändringar som påverkar omgivningen mycket har ofta en tendens att gå över snabbt. Hitta istället de små förändringarna som gör stor skillnad.

- Uteslut det som är uppenbart fel så har du kommit långt. Det kan vara godis eller ett centimetertjockt lager smör på mackan.

Förhållningssättet med små förändringar kan tillämpas på det mesta. Att bestämma sig för att bli bättre på att lyssna på sina barn kan vara väl stort, börja med att ha ögonkontakt med barnen när ni pratar, tipsar Johan, själv fembarnsfar.

Senast uppdaterad: 31 oktober 2012

Dela

Förändringsstegen

Förnekelse - det finns inget problem

Övervägande - jag inser att något måste förändras

Planerande - förbereder för förändring

Handlingsfas - först nu reagerar omgivningen

Bibehålla - det tar sex månader att skapa ett nytt beteende

Återfall - är inget att deppa över. De kommer alltid, lär något av dem istället.

Träningsinventering

Vad gör du idag?

Träning, cyklar till jobbet, hiss eller trappor till kontoret etc?

 

Hur kan du öka det?

Bolla med tre parametrar:
hur ofta - hur länge - hur hårt?

Om du inte kan träna oftare, kan du träna längre pass?

 

Uppföljning

Följ upp efter tre månader och gör en ny inventering och planering.

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!