Spira

Årets samiska konfirmationsläger hölls i Ammarnäs. 44 ungdomar från Karesuando i norr till Falun i söder konfirmerades på midsommaraftonen, många i nya festkoltar. Bild: Mats Nilson

Konfa i Sapmi

Sveriges enda samiska konfirmationsläger hölls i år i Ammarnäs. De 44 platserna tog slut på tre timmar. En av deltagarna var Elle Tellström från Backen.

- Är det ok att jag säger det på min samiska? frågar Naadja Östergren och börjar knappa på mobilen när hon får nickande svar.

- Jag skriver till min lärare i samiska och ber henne översätta. Det var några svåra ord.

- Naadja pratar sydsamiska, förklarar Anna Maria Rikko som tillsammans med Anna Nilsson förbereder sin redovisning till konfirmationen på midsommarafton.

Under det drygt två veckor långa lägret i Ammarnäs har konfirmanderna arbetat med kristen tro och samisk kultur utifrån armbandet Frälsarkransen där de olika pärlorna har olika betydelser. Tjejerna har valt att måla tystnadspärlan som ett grönt fjällandskap med strålande sol, blå himmel och betande renar. »Tystnadens pärla är friheten att vara på fjället med renarna« sammanfattar de.

 

Flyttade från Tärnaby till Umeå

I rummet intill övar Elle Tellström och två kompisar sången Brake even som ska symbolisera kärlekspärlorna. Frälsarkransen var ny för Elle när hon kom till lägret. Men hon gillar den.
- Den är jättecool. Och jag älskar armband!

Innan Elles familj flyttade från Tärnaby till Umeå för några år sedan gick hon på samiska skolan. Nu läser Elle sydsamiska som modersmål och känner flera av lägerdeltagarna sedan EU-projektet Samiskt språkbad, där ungdomar regelbundet träffades för att tala samiska.

Till konfirmationen har Elle, precis som de flesta andra konfirmander, fått en ny kolt. Eller snarare två, en beige kort festkolt i modernare modell till festmiddagen och en lite längre blå till själva konfirmationsdagen. Båda är Tärnabyinspirerade.

- Jag fick välja tyger och mormor sydde, berättar Elle Tellström.

Under lägret har Elle lärt sig mer om historien, samerna och kyrkan och inte minst påmints om vikten av att hitta sin egen samiska identitet.

- Även om man är sextondels same så är man fortfarande same, säger hon.

 

Renen som symbol för Gud 

Just stoltheten över sitt samiska ursprung och gemenskapen med andra unga samer är något som konfirmandkonsulent Åsa Wiik Karlsson, lägerledaren Birgitta Simma och de övriga ledarna också betonar och vill ge ungdomarna. Under lägret knyts traditionellt kristna perspektiv ihop med samisk tradition - Jesus placeras i ett samiskt landskap. Renens flytt kan vara ett exempel på att följa Guds röst. Djuret förflyttar sig ju efter vinden, som är en kristen symbol för den heliga Anden.

Ett annat exempel lyfter Serina Fjällberg fram i sin personliga redovisning om uppståndelsepärlan.

- Vi samer får se mycket av Guds uppståndelse, säger hon och fortsätter med hur allt som verkat dött under vintern väcks till liv under våren då bäckarna brusar och renarna återvänder till fjället.

Hon berättar också om den gamla traditionen att begrava en björns skelett på ett visst sätt så att den kan återuppstå.

- Det är ju en jättebra bild av Jesus uppståndelse, kommenterar prästen Birgitta Simma entusiastiskt.

Hon, som är Sveriges enda samiska prästvigda kvinna, tycker att svenskar och kyrkan har mycket att lära av samernas - och andra urfolks - relation till naturen och skapelsen.

- Enligt fornsamisk tro finns Gud i hela skapelsen, i alla djur, växter och människor. Naturen är besjälad och vi får inte förstöra något i onödan, inte ens bryta en levande kvist om det inte är nöd.

 

Konfirmeras i gigantiskt partytält

Det finns fortfarande en stor respekt för Gud och skapelsen bland samerna menar Birgitta och berättar att konfirmationen är en viktig övergångsrit.

- Vi hittar alltid anledningar att glädja oss och fira, säger hon och ler, innan hon ger sig av till kyrkan för att skriva personliga bibelord i alla konfirmanders biblar.

Dagen efter är det festmiddag för konfirmandernas familj och släkt från Falun i söder till Karesuando i norr. De över 500 besökarna ryms varken i kyrkan eller i någon annan lokal i Ammarnäs så ett gigantiskt partytält har slagits upp mitt i byn. Konfirmationsgudstjänsten på midsommarafton hålls i samma tält.

Samiska konfirmationslägret hålls vartannat år i Luleå stift och vartannat i Härnösands stift. 2013 träffas konfirmanderna i Jämtland. Lägret arrangeras av Svenska kyrkan i samarbete med ungdomsorganisationen Sámi-nuorra och studieförbundet Sensus.

 

Senast uppdaterad: 6 september 2012

Dela

För Elle Tellström som bor i Umeå var det självklart att välja det samiska konfirmationslägret. »Mammas släkt är samer och jag började på sameskolan i Tärnaby i 6-års.«

Bild: Ulrika Ljungblahd

Isak Tano spelar cajóntrumma i sin egenhändigt gjorda buff med texten I ♥ Sápmi (Sameland).

Bild: Ulrika Ljungblahd

Anna Maria Rikko och Naadja Östergren målar en renhjord på fjället till sin redovisning av »Tystnadens pärla«.

Bild: Ulrika Ljungblahd

Samiska frälsarkransen

ar1204e_samisk_konf

Radbandet Frälsarkransen används ofta i konfirmandarbetet. Varje pärla har en särskild betydelse som tillsammans sammanfattar livet och den kristna tron.

I den samiska versionen har pärlorna ytterligare symbolik. De är tillverkade av olika samiska hantverkare och kopplade till samisk kultur.

Den samiska frälsarkransen är exklusiv för konfirmander och ledare. Den är tillverkad med tillstånd av kransens skapare Martin Lönnebo och förlaget Verbum.

Gudspärlan är i silver. Metaller, och särskilt silver, står för beskydd enligt samisk tradition.

Jagpärlan är en mångfacetterad pärla i silver för att visa att vi människor har många olika sidor.

Doppärlan i glas innehåller de fyra samiska färgerna, gult, grönt, rött och blått.

Ökenpärlan är gjord av renskinn.

Kärlekspärlorna är alspånsfärgade pärlor av björk.

Den blå bekymmerlöshetspärlan, de tre hemlighetspärlorna och den vita uppståndelsepärlan är tovade i ull.

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!