Spira

Bokat lokal för dop eller vigsel per telefon? Då har du antagligen talat med Veronica Sandström, Cajsa Lundström, Angelica Steen, Helena Drugge eller Anneli Brage som arbetar på den gemensamma bokningsenheten för Svenska kyrkan i Umeå och bokar 180 olika lokaler, musiker och präster. Bild: Peter Lindegren

Har koll på präster och lokaler

»Bokningen, Veronica. Vad kan jag hjälpa till med?«
För drygt ett år sedan startade en gemensam bokning för Svenska kyrkan i Umeå. Sedan dess har de bokat över 1 300 begravningar, dop och vigslar.

Kategorier: Spira besöker 

Innan den gemensamma bokningsenheten bildades var bokarna spridda i olika församlingar, ett ganska ensamt jobb med många andra arbetsuppgifter.

- Det har gett mycket att finnas på samma ställe och kunna utbyta idéer och erfarenheter mer direkt, menar Helena Drugge, församlingssekreterare och arbetsledare för bokarna.

Veronica Sandström tycker att det är bra att kunna dela svåra och sorgliga saker.

- Och alla de helt tokiga också! tillägger hon med ett brett leende.

Det kan bli många telefonsamtal på en dag för bokarna som svarar när människor ringer för att boka lokaler, präster, musiker och allt annat som kan dyka upp. Många gånger är Veronica och hennes kollegor den första kontakten med kyrkan och det är viktigt med bemötandet.

- Det är, enkelt uttryckt, »a och o«, säger Helena. De som ringer har något viktigt framför sig i livet och det är viktigt att allt blir rätt.

De flesta samtalen handlar om begravningar, men det blir också många dop och vigslar. På enheten märker de tydligt av att vigslar nu för tiden blir mer och mer komplicerade.

- Många är så oroliga, tycker Veronica. Ibland känns det otroligt upphaussat och jag får lust att säga att »Ni ska ju bara gifta er!«.

 

Samtal om livet

Helena Drugge tror att det har att göra med dagens individualism, bröllopet har blivit en form av statusmarkör. Allt har blivit viktigt, till och med att altarblommorna matchar klänningen.

Alla samtal är inte heller av det positiva slaget. Ibland är den som ringer arg, kritiserande eller ledsen. Då är det bara för den som svarar att lyssna och ta emot.

- Det kan vara en anspänning eftersom vi aldrig vet vad det gäller när vi lyfter på luren, tycker Veronica. Vi måste alltid vara koncentrerade, alerta och tydliga när det gäller alla fakta. Det kan också vara svåra saker som kommer upp i samband med begravningar.

Helena känner sig trygg med sitt arbetslag, som alla tidigare har jobbat i olika församlingar och har flera års erfarenhet. De vet hur kyrkans arbete fungerar i praktiken och känner också många av dem som jobbar ute i församlingarna. Hon tycker att det ger insikter för utveckling och förbättring.

- Det gäller inte prompt att vi ska bli snabbare och snabbare hela tiden utan att nå en högre kvalitet och arbetsglädje, säger Helena. Att ta emot samtal om dop, vigslar och begravningar - det handlar om livet självt.

 

Senast uppdaterad: 7 februari 2013

Dela

Bokningsenheten

När? Nås på telefon 090-200 26 00
kl 8.30-12.00, 13-15, eller mejl
umeabokning@svenskakyrkan.se

Var? Kontor i församlingsgården Öst på stan

Hur? Bokar kyrkor och andra lokaler inom
Svenska kyrkan. Bokade 267 vigslar,
474 dop och 647 begravningar 2012.

(Nya öppettider från 1 februari 2013)

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!