- Nattvarden påminner om att det finns en Gud och ett bord som alltid står dukat, dit vi alla får komma med allt vi bär på, säger prästen Inger Lohmander och berättar om skärtorsdagsmässan som inleder påsken.
Text Erika H Magnusson | 10 april 2014
Kategorier: Andlig friskvård
Upprepningen genom årtusenden har stor del i att nattvardsböner
bevarats och kan spåras ända till 200-talet. En som tar nattvard
regelbundet är Henrik Bergner som går på veckomässorna i Umeå stads
kyrka.
- Det är ett Kristusmöte. Jag tycker det är så stort att det är
en obruten kedja sedan 2 000 år och den vill jag vara med i, säger
Henrik, som gått i onsdagsmässorna de senaste sju-
åtta åren.
I boken Nattvarden skriver biskop emeritus Jonas
Jonson att mässan som rit bevarar kyrkans mest omistliga gemensamma
minne och erbjuder omedelbar delaktighet i trons mysterium. Han
skriver också att de som tagit emot nattvarden sedan går ut med
uppdraget att vara en Kristus för människor de möter.
Påsken inleds och då är lika med nu
I den kristna världen har den sista måltiden med Jesus
firats sedan han instiftade den med lärjungarna, dagen innan han
tillfångatogs för att korsfästas, den första skärtorsdagen. Backens
kyrka är inget undantag utan varje skärtorsdag sedan första kyrkan
på platsen byggdes, för ungefär femhundra år sedan, är det
mässa.
Just den dagen varje år dukas altaret med sex altarljus och vita
och röda blommor som symboliserar bröd och vin.
- De tre påskdagarna inleds, vi firar kalkens födelsedag och att
nattvarden instiftas. Om vi ska ha gäster som hälsar på hemma
förbereder vi och gör fint och så gör vi i kyrkan också, säger
Inger Lohmander, präst i Umeå landsförsamling.
Skärtorsdagen och resten av påsken gestaltas sedan flera år med
alla sinnen. I Bibeln berättas att Jesus och lärjungarna tog
nattvarden i övre salen och därför firar också Umeå landsförsamling
skärtorsdagsmässan i Övre salen i kyrkan, i stället för vid
altaret.
- Vi dukar ett jättebord för 60-70 personer med mängder av bröd,
vindruvsklasar och kvistar. Det är en glädjefest.
Brödet är bakat med församlingens flera hundra år gamla
oblatjärn. I samband med festen berättar någon medverkande om till
exempel brödet eller vinet.
- Bibeltexterna vi läser handlar om mänskliga erfarenheter. Då
är lika med nu. Kärlek, glädje, sorg och smärta kan också vara vår
verklighet. Vi är en del av bibelordet som alltid är nära och
aktuellt, säger Inger.
Klär av altaret
Efter stunden i övre salen går de firande ner i kyrksalen.
Getsemanelunden där Jesus förråddes gestaltas med tegelstenar,
blommor, frukter, oliver och citroner.
- Allt hänger ihop som ett drama vi själva deltar i genom
lovsång och växelläsning.
Sedan klär medverkande av altaret, tar bort blommor, vaser, kors
och ljus som en sinnebild för att allt tas ifrån Jesus. Samtidigt
läser församlingen i Psaltaren 22, Min Gud min Gud, varför har du
övergett mig. Skärtorsdagsmässan slutar med psalmen Vaka och be som
pekar mot långfredagens gudstjänst.
Nattvarden har många betydelser som Inger Lohmander lyfter fram.
Förkunnelse, bekännelse, tacksägelse och enande.
- Genom att gå i mässa påminner vi oss om att det finns en Gud
och ett bord som alltid står dukat. Vi får komma med allt vi är och
bär på till en gemenskap där alla är bjudna.
Jonas Jonsson skriver att nattvarden låter människan stiga in i
berättelsen om hur Gud skapar och räddar, där alla har en plats som
sedda och älskade och där vi kan hitta vår tro i en öppen relation
till andra.
- Talesättet att hamna på grön kvist kommer från
skärtorsdagsmässan som också kallas dies viridium, grön (frisk)
dag. Vi blir åter inlemmade som gröna kvistar i vinträdet Kristus.
Därför har vi många gröna kvistar i rummet, säger Inger Lohmander.
Senast uppdaterad: 9 november 2017
Nattvarden
Antalet nattvardsgäster har mångdubblats senaste
decennierna.
Förr ansågs det vara samhällets plikt att alla skulle få del av
»den saliggörande nåden« (nattvardsplikten avskaffades 1863).
Tal om synd och botgöring präglade gudstjänsten, i dag betonas
delaktighet, lovsång och tacksägelse och att nattvarden är ett
kravlöst möte med Gud.
Källa: Nattvarden (Cordia förlag) av Jonas Jonson

Publicerad i Spira
Nr 2 2014
På webben
10/4 2014