Spira

Promenera mera - detta får du!

En promenad är en allsidig aktivitet, som ger positiva effekter på både kropp och själ. Dessutom är det enkelt, billigt och så skonsamt att nästan alla kan göra det!

150 minuters promenad i veckan - fem halvtimmar eller tio kvartar. Det är allt som behövs för att få del av promenadens alla goda effekter. Redan efter första promenaden kan man känna sig glad och lugn av de må bra-hormoner som utsöndrats.

För den som är stillasittande i övrigt kommer konditionen också snabbt att förbättras. Mer långsiktiga effekter har promenader bland annat på blodtryck, blodfetter, bentäthet, vikt, balans och psykiskt mående.

Cecilia Edström, hälsoutvecklare på Västerbottens läns landsting, propagerar för promenader.

- Andra typer av träning kan ge samma effekter, men det specifika med promenader är att det är en så allsidig, enkel och billig träningsform som nästan alla kan göra.

Blodflödet i hjärnan ökar

Olika promenader ger skilda resultat - att gå i backar tränar konditionen mer, medan skogspromenader framför allt stärker balans och muskler. Gemensamt för alla promenader är att många upplever att de rensar hjärnan och ökar kreativiteten.

- Jag brukar rekommendera promenadmöten, eftersom tankarna blir friare. De kan också ha en psykologisk effekt - promenerar man med sin chef hamnar man mer på samma nivå än om han eller hon sitter bakom ett skrivbord.

Mer om vad som händer i hjärnan vid promenader undersöker forskaren Carl-Johan Olsson på Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning. Studier visar att konditionshöjande aktiviteter har effekt på hela hjärnan, till skillnad från styrketräning, som verkar ha mer begränsade effekter. Antagligen beror det på att konditionsträning ökar blodflöde och syreförsörjningen till hela kroppen, även hjärnan.

- Vi tänker ofta att kroppen består av allt från
axlarna och neråt, men hjärnan ingår i samma system, och försörjs med samma blod. Det ökade blodflödet förbättrar inte bara musklernas funktioner, utan också hjärnans.

I studier har man sett att hos äldre, stillasittande personer som börjar promenera ökar alla typer av minnesfunktioner.

- Hippocampus mitt i hjärnan är viktigt för långtidsminnet och förtvinar när man blir äldre och vid demens. Men efter ett år av promenader såg man i en amerikansk studie att förtviningen slutat och hippocampus ökat i storlek!

 

Mycket kvar att förklara


Fortfarande finns det mycket att forska kring vad som händer i hjärnan vid träning, och till hösten ska Carl-Johan Olsson ta sig an exakt hur hjärnans dopaminsystem påverkas.

Men även om alla positiva effekter på kroppen och själen inte är förklarade i detalj, är de så etablerade att legitimerad personal inom sjukvården kan skriva ut fysisk aktivitet på recept. Oftast handlar det då om styrketräning, gruppträning eller just promenader, berättar Cecilia Edström.

- Det kan bland annat skrivas ut vid astma, kol, hjärtsvikt, depression, diabetes, högt blodtryck eller cancer, under behandlingen och efteråt. Det är nästan omöjligt att räkna upp alla sjukdomar där träning gör nytta!

Senast uppdaterad: 10 juni 2014

Dela

Bild i större format

ar1403c_promenera

Klicka på bilden för att se den i större format (pdf)

Illustration: Kristina Alfonsdotter

Spira om: På vandring

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!