Spira

Så blir kaffekön ett andligt gym

En vanlig vardag kan bjuda på flera tillfällen att träna den andliga hälsan.

Kategorier: Andlig friskvård 

Visst kan en helgretreat eller lång pilgrimsvandring vara en hit för den inre människan, men det är ju inte alltid så enkelt att få till. En poäng med kristen tro är dessutom att Gud sägs höra till vardagen. Det andliga livet är ingen exklusiv tillvaro som kräver vissa förutsättningar. Cykelturen till jobbet passar för bön och snabba möten i affären kan vara tillfällen att visa medmänsklighet.

Och med andlig friskvård är det precis som med fysisk motion - den bästa motionen är den som blir av.

Lyssna på kloka ord

Börja morgonen med några minuters eftertanke med hjälp av Sveriges radios Morgonandakten eller Tankar för dagen. Det går även att lyssna i efterhand under bil- eller cykelturen till jobbet.

 

Tacka för maten

Att stilla sig före maten genom en enkel bordsbön eller ramsa kan öka närvaron, gemenskapen och matron. Dessutom blir det en påminnelse om att mat på bordet inte är en självklarhet för alla. "Tack gode Gud för maten".

 

Ta tre djupa andetag

I kön till kaffeautomaten kan ett par djupa andetag ge extra energi och lugn. Det blir som en minimeditation med ökad närvaro och stillhet. Släpp ner axlarna och hitta en stolt hållning.

 

Le mot kassörskan

Ett enkelt sätt att göra någon annan glad är att le mot henne. Ett skratt eller leende är dessutom välgörande för den som ler. Stress jagar ofta bort glädjen. Bibelns författare upprepar "Gläd er!"

 

Säg tack på kvällen

Avsluta dagen med att tacka för något som varit bra. Tacket kan riktas som en bön, eller skrivas ner i en tacksamhetsdagbok. Tacksamhetsträning rekommenderas såväl i alla andliga traditioner som av coacher som Mia Törnblom.

Senast uppdaterad: 10 september 2015

Dela

Allt har sin tid...

Bild: Anna Karlsson

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!