Spira

Tack. Ett litet ord med stor effekt. Genom att träna på att upptäcka det goda i livet kan du få mer glädje i vardagen. Bild: A A

Vägen till lycka? Säg tack!

Tack. Ett litet ord med stor effekt. Genom att träna på att upptäcka det goda i livet kan du få mer glädje i vardagen.

Kategorier: Andlig friskvård 

"Det är inte lycka som gör oss tacksamma. Det är tacksamhet som gör oss lyckliga."

Så säger den katolske munken David Steindl-Rast, som är engagerad i nätverket Grateful living. I ett populärt Ted-talk ger han en enkel metod för att leva i tacksamhet. Det är som uppmaningen när ett barn ska lära sig att korsa en väg - stanna, titta, gå!

Poängen är inte att vara tacksam för allt, utan att det är lätt att missa att varje givet ögonblick är en gåva att göra något med. Steindl-Rast tipsar om att bygga in stopp-tecken i vardagen. En markering på vattenkranen och lampknappen kan påminna om lyxen med rent vatten och el. Nästa steg är att titta och uppleva rikedomen som ges. Sedan är det dags att gå vidare med den erfarenheten.

Uppmaningen att tacka finns i de flesta religiösa traditioner. "Tacka Gud" skriver Paulus från en fängelsehåla i ett av Bibelns brev.  Buddhister ser bugandet som en övning och att sätta ihop handflatorna kan uttrycka tacksamhet, respekt och enhet.

Senast uppdaterad: 7 september 2017

Dela

Tack!

ar1704b_lycka11. Skriv tacksamhetsdagbok

Avsätt några minuter innan läggdags och skriv ner tre saker eller händelser från dagen som du är tacksam över. Det kan vara ett gott skratt vid fikabordet eller en perfekt mogen avokado.

 

 

ar1704b_lycka22. Skicka ett tack-sms

Säg tack till någon som betyder något för dig. Skriv ett vykort eller skicka ett enkelt sms. Försök komma ihåg att säga tack för ett bra pass till träningsinstruktören eller för snabb hjälp till handläggaren på a-kassan.

 

ar1704b_lycka33. Tacka för maten

Stanna upp en kort stund inför måltiderna. Sänd en tanke av tacksamhet till allt och alla som gjort den möjlig. Du kan be: "Tack för jordens gåvor och mångas arbete" eller göra korstecknet innan du börjar äta.

 

ar1704b_lycka44. Stanna upp i vardagen

Ta ett medvetet andetag och säg "tack" för dig själv några gånger under dagen, exempelvis när du hälsar på någon, går in i ett hus eller avslutar arbetsdagen.

 

ar1704b_lycka55. Sjung med!

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!