Spira

Erik hittade silverkors: Jag blev störtförälskad i det!

Erik Holmlund samlar på kors och har köpt många av dem på Tradera.
Numera är favoriten ett enkelt kors i trä.

Husnumret syns inte från uppfarten, men det färgstarka glaskorset i fönstret avslöjar att vi hittat hem till Erik Holmlund i Baggböle. Som mest hade han över 100 kors i huset och trädgården. Till hustrun Ingrids lättnad har han gjort sig av med ett antal. En del har han sålt på auktionssajten Tradera.

- Men de flesta korsen har jag inte sålt, utan gett bort, berättar Erik Holmlund, när han visar delar av sin samling som han lagt på matbordet i vardagsrummet.

Sitt allra första kors gjorde han själv i 20-årsåldern. Under militärtjänsten i Kiruna hade Erik det lilla korset med en Kristusgestalt i koppar i sitt skåp. Nu hänger det vid ingången till köket. I närheten hänger det första korset som Ingrid och Erik köpte som nygifta. Många år senare, när Erik skulle köpa ett silverkors hos guldsmeden i Sollefteå till en av sina döttrar i konfirmationspresent, fick han också syn på ett sex centimeter stort silverkors med steninfattningar.

- Jag blev störtförälskad i det, minns Erik och visar korset som han bar väldigt mycket under åren som präst i Helgum.

På senare år har han i stället burit ett Tau-kors i trä, som förknippas med den helige Franciskus. Erik gillar korsets enkelhet, eftersom korset inte är ett smycke för honom, utan ett bekännelsetecken.

- Jag vill leva tillsammans med Jesus.

 

Räddar kors från nedlagda kloster

Precis som Franciskus på 1200-talet fascineras Erik Holmlund av berättelsen om Jesus död på korset, och hans uppståndelse. Det är centrum i hans kristna tro. Två av hans favoritstatyer är helgonen Sankta Rita och Sankta Teresia som båda avbildas med kors i famnen.

- Det gör starkt intryck på mig när andra bär korset nära, säger Erik.

Statyerna har han köpt via auktionssajten Tradera. Där upptäckte han för många år sedan en belgisk säljare som räddar kors, statyer och andra sakrala föremål från nedlagda kloster.

- Hon öppnade sin värld för mig!

Hur många kors och statyer han köpt sedan dess har han inte koll på. Vissa har han sålt eller gett vidare, andra finns kvar i Baggböle, där varje kors har sin givna plats. Sommartid hänger exempelvis ett keramikkors i trädgården och ett färgglatt träkors från El Salvador står i vardagsrummet.

- Korsen talar till mig på olika sätt. De påminner om olika sidor av vad Jesus betyder för mig, säger Erik.

Korset på radbandet Rosenkransen använder han vid bön. Han stryker mjukt över Jesusgestalten både i början och slutet av bönestunden, precis som den tidigare ägaren gjorde.

- Ansiktet på det lilla korset har nästan nötts sönder, konstaterar Erik.

 

Går med korset på långfredag

Under åren som konfirmationspräst brukade han uppmana ungdomarna att tälja sig ett eget kors av material de hittade i naturen.

- Ha korset i fickan och känn på det då och då under dagen. Låt korset få tala, tipsar Erik.

Nu ser Erik fram emot att få gå på korsvandringen på långfredagen, tillsammans med kristna från olika kyrkor och samfund i Umeå. Han tar med sitt gamla processionskors till vandringen som startar vid tingsrätten kl 13.00.

Senast uppdaterad: 22 mars 2018

Dela

Erik Holmlund har haft 100 kors hemma. Nu är samlingen mindre. Processionskorset i handen använder han vid långfredagens korsvandring i Umeå.

Bild: Lina Eriksson

Olika slags kors

Ar 1802d_korsfakta

Diakon-korset

Diakoner i Svenska kyrkan bär ofta ett kors omslutet av en cirkel. I mitten sitter en duva med en olivkvist i näbben.

 

Ar 1802d_korsfakta-4

Krucifix

Ett kors med den korsfäste Jesus kvar på korset. Crucifixus är latin för "den korsfäste".

 

Ar 1802d_korsfakta-2

Tau-korset

Franciskuskorset liknar ett T och är uppkallat efter bokstaven. Tav är den sista bokstaven i hebreiska alfabetet och kan därför symbolisera något som är fullbordat.

 

Ar 1802d_korsfakta-3

Radband

Rosenkransen är en serie böner i katolsk tradition. För att hålla räkningen på bönerna används särskilda radband. Radbandet används inte som halsband, utan förvaras i fickan.

Tema: Kors

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!