Spira

Jesus tvättar lärjungarnas fötter inför deras sista måltid Bild: Leif Weckström

Religiös fotvård, då och nu!

Att tvätta någons fötter symboliserar i Bibeln både gästfrihet och ödmjukhet. Följ med på resan när fottvätt tar stegen från en rent praktisk till symbolisk handling!

1. Smutsiga fötter blir rena

ar1801b_rel_fotvård

Den som går barfota i sandaler på torra och dammiga vägar får smutsiga fötter. I Bibelns berättelser möts därför gäster med ett erbjudande om vatten för att tvätta av sig resdammet. Det är ett enkelt uttryck för gästfrihet, ungefär som att i dag hänga upp en gästs jacka eller erbjuda något att dricka. Antagligen tvättade gästen sina egna fötter eller så tvättades de av en tjänare.

 

2. Jesus: "Tvätta varandras fötter"

Det berättas i Johannesevangeliet att Jesus tvättar sina lärjungars fötter inför deras sista måltid tillsammans. Sedan uppmanar han dem att göra samma sak, som ett tecken på att de ska tjäna varandra. "Om nu jag, som är er herre och mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter." Att uppmaningen följdes av de första kristna församlingarna kan man se i Bibelns brev.

 

3. Fottvätt blir rit

ar1801c_rel_fotvård

Behovet att skölja dammet av fötterna är kanske borta i dag, men fottvätt finns kvar i vissa kristna kyrkor som en rituell handling. I Svenska kyrkan förekommer det sällan, men katolska präster kan tvätta församlingens fötter på skärtorsdagen och Sjundedagsadventisterna tvättar fötterna inför varje nattvardsfirande.

Även muslimer tvättar sina fötter rituellt, som en del av förberedelserna inför dagens böner.

Senast uppdaterad: 8 februari 2018

Dela

Fotavtryck i religionen

ar1801b_fotavtryck

 

 

 

 

 

 

 

Många av våra hällristningar har form av fotavtryck. Ofta tolkas de som spår efter gudar som antingen är osynliga eller för heliga för att avbilda.

I ett kapell på Olivberget i Jerusalem finns en sten med ett fotavtryck, som sägs markera platsen där man tror att Jesus steg upp till himlen.

I många buddhistiska tempel finns Buddhas fotavtryck avbildat. Det symboliserar hans närvaro. På Sri Lanka finns en fördjupning som sägs vara ett fotavtryck av Buddha, Shiva eller Adam.

Tema: Barfota

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!