Vad gör jag med brutala berättelser som jag helst vill riva ur Bibeln? Och vad skulle Jesus tyckt om Metoo? Häng med på en snabbkurs i bibelsyn och feministteologi.
Text Ulrika Ljungblahd | 14 februari 2019
Ett drygt år efter att vittnesmålen med #Metoo började spridas
från bransch till bransch är temat fortfarande aktuellt. Därför
har tonåringarna i Grisbackakyrkan önskat ämnet till en av sina
fredagssamlingar. Innan mer lättsamma aktiviteter som bakning och
leken Maffia samlas 25 högstadieungdomar framför blädderblocket
med texten "Metoo i Bibeln eller Gud är inget pojknamn". Kvällens
gäst är studentpräst Susanne Dahl.
- Metoo är en väldigt Jesuslik grej. Det handlar om att ge röst
åt dem som inte får höras och att lyfta av skulden och skammen,
säger hon. Befrielse och upprättelse är en självklar del av
evangeliet.
På frågan om ungdomarna har pratat mycket i skolan om vågen av
berättelser om övergrepp får hon skakande huvuden till svar. "Bara
med varandra, inte på lektionerna" konstaterar någon.
Som inledning på kvällen får alla vara med på övningen heta
stolen. Den som håller med om ett påstående ställer sig upp, den
som inte håller med sitter kvar.
1. Bibeln är skriven av
människor.
2. Allt är Guds ord.
3. Vi kan strunta i texter som är
svåra.
På det första påståendet ställer sig alla, på det andra sitter
de kvar, men på det tredje påståendet är det ungefär
hälften-hälften.
- Hur tänker du som ställde dig upp? frågar Susanne och nickar
mot en av deltagarna.
- Om du inte alls förstår texten så läs något annat, blir
svaret.
- Som Martin Luther, konstaterar Susanne Dahl. Han sa ju att vi
kunde lyfta på hatten och gå vidare.
Gud finns i en bra låt
Susanne tar fram en penna och börjar rita cirklar för att
förklara bibelsyn.
- Bibeln rymmer allt. Både de mest fantastiska och de mest
brutala berättelserna, säger hon och skriver B för Bibeln i en
ring och GO för Guds ord i en annan. Ett sätt att tänka kring
bibelsyn är att Bibeln och Guds ord är oberoende av varandra. En
annan bibelsyn är att Bibeln och Guds ord är en och samma sak. Det
tredje förhållningssättet, som Susanne själv tillämpar, är att
Bibeln och Guds ord till viss del överlappar varandra.
- Gud kan tala på många sätt - också i Bibeln. Men Guds ord
finns inte bara i Bibeln, utan även i en bra låt eller i naturen,
säger Susanne medan hon illustrerar med två cirklar som delvis går
in i varandra.
Det är dags för sista påståendet: "Att Gud ofta kallas fader,
herre och han är ett problem". Några håller med och kommenterar
"Det känns som att Gud är en man."
- Ja och ibland hör man någon säga: "Gud har inget kön, han är
ande", säger Susanne Dahl. Språket är viktigt för att skapa en
teologi där vi är jämställda. Vi behöver vara kreativa och kan
exempelvis be "Gud, du vår fader och moder".
Själv blev Susanne feminist redan som tonåring i frikyrkan när
hon insåg att villkoren inte var lika för män och kvinnor. Även om
det i dag oftast är en självklarhet att både män och kvinnor
predikar finns en obalans mellan könen kvar.
- Det är definitionen av feministteologi - att se att det finns
en obalans kring makt, och vad som är möjligt för män och kvinnor.
Och att sedan vilja ändra på den.
Hitta det som befriar
Om man tänker sig en maktpyramid så har Gud vanligtvis suttit
längst upp i såväl Bibelns berättelser som kyrkans historia.
Därefter kommer mannen, kvinnan och sist barn och slavar. Men
kanske borde pyramiden vändas upp och ner.
- Gud kommer ju till människan underifrån, i form av ett barn,
Jesus, säger Susanne och påminner om att Jesus även som vuxen säger
och gör saker som bryter mot normen. Som när föräldrar kommer med
barn och andra vuxna tycker att de stör. Då säger han: "Låt barnen
komma till mig…"
- På den tiden var barnen längst ner i maktpyramiden, så det var
otroligt radikalt sagt.
Att läsa och tolka bibeltexter kräver en viss analys, som att
fråga sig i vilken tid texterna skrevs.
- Vi måste läsa kritiskt och kan ta Jesus till vår hjälp. Mycket
av efterföljelse handlar ju om "What would Jesus do?".
En fråga som Susanne tipsar ungdomarna att ställa sig är:
"Finns det något som är befriande i den här texten?"
Hon påminner också om att i den judiska traditionen ska en god
rabbin kunna tolka en bibeltext på 70 olika sätt. Det finns
egentligen bara två regler: Gud får inte sönderfalla i flera
gudar och människans värde får aldrig kränkas.
En av Bibelns våldsamma skildringar av en våldtäkt och ett mord
som Susanne spontant skulle vilja riva ut ur Bibeln finns i
Domareboken. Bihustrun behandlas som en ägodel, ja ännu värre.
- Om vi tänker att allt är Guds ord får jag svårt att se
giltigheten i den här texten, men jag ser den som en av flera
berättelser i Bibeln som skildrar mänskligt liv. Det är klart att
det här har hänt. För mig är det inte Guds ord, däremot beskriver
den skuggsidan hos människan.
Efter att ungdomarna fått prata i grupper om denna
Metoo-berättelse säger Ingrid Stenberg att hon blev förvånad över
att det fanns så grova berättelser i Bibeln.
- Den var ju så vidrig rakt igenom. Men det är bra och viktigt
att prata om svåra ämnen. Tänk om jag kommit till en sån berättelse
själv och inte haft det här perspektivet med mig, säger hon.
Som avslutning på kvällen tipsar Susanne
Dahl om en annan bibelbok, med berättelser om lust, längtan och
sexualitet.
- Det finns en fantastisk bok om kärlek mellan två personer och
klart samtycke. Den heter Höga visan. Bildspråket kan vara lite
komiskt, men jag kan helt klart rekommendera den!
Senast uppdaterad: 14 februari 2019