Spira

Bild: A A

Metoo är en Jesuslik grej

Vad gör jag med brutala ­berättelser som jag helst vill riva ur Bibeln? Och vad skulle Jesus tyckt om Metoo? Häng med på en snabbkurs i bibelsyn och feministteologi.

Ett drygt år efter att vittnesmålen med #Metoo började spridas från bransch till bransch är temat fortfarande ­aktuellt. Därför har ton­åringarna i Grisbackakyrkan önskat ämnet till en av sina fredagssamlingar. Innan mer lättsamma aktiviteter som bakning och leken Maffia samlas 25 högstadieungdomar framför blädder­blocket med texten ­"Metoo i Bibeln eller Gud är inget pojknamn". ­Kvällens gäst är studentpräst Susanne Dahl.

- Metoo är en väldigt Jesuslik grej. Det handlar om att ge röst åt dem som inte får höras och att lyfta av skulden och skammen, säger hon. Befrielse och upprättelse är en självklar del av evangeliet.

På frågan om ungdomarna har pratat mycket i skolan om vågen av berättelser om övergrepp får hon skakande ­huvuden till svar. "Bara med varandra, inte på ­lektionerna" konstaterar någon.

Som inledning på kvällen får alla vara med på övningen heta stolen. Den som håller med om ett påstående ställer sig upp, den som inte håller med sitter kvar.

1. Bibeln är skriven av människor.

2. Allt är Guds ord.

3. Vi kan strunta i texter som är svåra.

På det första påståendet ställer sig alla, på det andra sitter de kvar, men på det tredje påståendet är det ungefär ­hälften-hälften.

- Hur tänker du som ställde dig upp? ­frågar Susanne och nickar mot en av deltagarna.

- Om du inte alls förstår texten så läs ­något annat, blir svaret.

- Som Martin Luther, konstaterar ­Susanne Dahl. Han sa ju att vi kunde lyfta på hatten och gå vidare.

 

Gud finns i en bra låt

Susanne tar fram en penna och börjar rita cirklar för att förklara bibelsyn.

- Bibeln rymmer allt. Både de mest ­fantastiska och de mest brutala ­berättelserna, säger hon och skriver B för Bibeln i en ring och GO för Guds ord i en annan. Ett sätt att tänka kring bibelsyn är att Bibeln och Guds ord är oberoende av varandra. En annan bibelsyn är att Bibeln och Guds ord är en och samma sak. Det tredje förhållningssättet, som Susanne själv tillämpar, är att Bibeln och Guds ord till viss del överlappar varandra.

- Gud kan tala på många sätt - också i Bibeln. Men Guds ord finns inte bara i Bibeln, utan även i en bra låt eller i naturen, säger Susanne medan hon illustrerar med två cirklar som delvis går in i varandra.

Det är dags för sista påståendet: "Att Gud ofta kallas fader, herre och han är ett problem". Några håller med och kommenterar "Det känns som att Gud är en man."

- Ja och ibland hör man någon säga: "Gud har inget kön, han är ande", säger Susanne Dahl. Språket är viktigt för att skapa en teologi där vi är jämställda. Vi behöver vara kreativa och kan exempelvis be "Gud, du vår fader och moder".

Själv blev Susanne feminist redan som ton­åring i frikyrkan när hon insåg att villkoren inte var lika för män och kvinnor. Även om det i dag oftast är en självklarhet att både män och kvinnor predikar finns en obalans mellan könen kvar.

- Det är definitionen av feministteologi - att se att det finns en obalans kring makt, och vad som är möjligt för män och kvinnor. Och att sedan vilja ändra på den.

 

Hitta det som befriar

Om man tänker sig en maktpyramid så har Gud vanligtvis suttit längst upp i såväl Bibelns berättelser som kyrkans historia. Därefter kommer mannen, kvinnan och sist barn och slavar. Men kanske borde pyramiden vändas upp och ner.

- Gud kommer ju till människan under­ifrån, i form av ett barn, Jesus, säger Susanne och påminner om att Jesus även som vuxen säger och gör saker som bryter mot normen. Som när föräldrar kommer med barn och andra vuxna tycker att de stör. Då säger han: "Låt barnen komma till mig…"

- På den tiden var barnen längst ner i maktpyramiden, så det var otroligt radikalt sagt.

Att läsa och tolka bibeltexter kräver en viss analys, som att fråga sig i vilken tid texterna skrevs.

- Vi måste läsa kritiskt och kan ta Jesus till vår hjälp. Mycket av efterföljelse handlar ju om "What would Jesus do?".

En fråga som Susanne tipsar ung­domarna att ställa sig är: "Finns det ­något som är befriande i den här texten?"

Hon påminner också om att i den judiska ­traditionen ska en god rabbin kunna ­tolka en bibeltext på 70 olika sätt. Det finns ­egentligen bara två regler: Gud får inte sönder­falla i flera gudar och människans värde får aldrig kränkas.

En av Bibelns våldsamma skildringar av en våldtäkt och ett mord som Susanne ­spontant skulle vilja riva ut ur Bibeln finns i Domareboken. Bihustrun be­handlas som en ägodel, ja ännu värre.

- Om vi tänker att allt är Guds ord får jag svårt att se giltigheten i den här texten, men jag ser den som en av flera berättelser i ­Bibeln som skildrar mänskligt liv. Det är klart att det här har hänt. För mig är det inte Guds ord, däremot beskriver den skuggsidan hos människan.

Efter att ungdomarna fått prata i grupper om denna Metoo-berättelse säger Ingrid Stenberg att hon blev förvånad över att det fanns så grova berättelser i Bibeln.

- Den var ju så vidrig rakt igenom. Men det är bra och viktigt att prata om svåra ämnen. Tänk om jag kommit till en sån berättelse själv och inte haft det här perspektivet med mig, säger hon.

Som avslutning på kvällen tipsar Susanne 
Dahl om en annan bibelbok, med berättelser om lust, längtan och sexualitet.

- Det finns en fantastisk bok om kärlek mellan två personer och klart samtycke. Den heter Höga visan. Bildspråket kan vara lite komiskt, men jag kan helt klart ­rekommendera den!

Senast uppdaterad: 14 februari 2019

Dela

Bild: A A

Spiras nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress och klicka på Prenumerera, så får du vårt nyhetsbrev direkt i din mailbox!